Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Rozbudowa północnej nitki Mostu Lecha w Poznaniu

2020-01-14
Nowa nitka jest mostem trójprzęsłowym o długości 236 metrów i zastąpiła poprzednią konstrukcję, która ze względu na zły stan techniczny musiała zostać rozebrana. Do realizacji tej inwestycji zużyto łącznie ok. 2500 ton stali i 7000 m3 betonu, a jej wartość wyniosła 53 mln zł. W grudniu 2019 roku obiekt został oddany do użytkowania po półtora roku od rozpoczęcia prac.

Most został oparty na konstrukcji stalowej z zespoloną płytą żelbetową, bez podpór w rzece. Do deskowania fundamentów, przyczółków i podpór pośrednich wykorzystano system ORMA. W przypadku podpór pośrednich deskowanie podzielono na dwie fazy: trzon i oczep. Trzon filara zrealizowano przy użyciu płyt ORMA i wybitek profilujących krzywiznę filara. Deskowanie oczepu filara zostało z kolei oparte na ruszcie z drewnianych belek VM oraz podpór stropowych EP. Firma ULMA zaproponowała deskowanie mostu na bazie systemów DSD i ENKOFORM. Do deskowania płyty górnej pomiędzy stalowymi dźwigarami konstrukcji obiektu wykorzystano ruszt z belek drewnianych VM, podwieszonych do specjalnych blach spawanych do półki górnej dźwigarów przy użyciu ściągów DW15. Deskowanie płyty górnej poza dźwigarami wykonane zostało jako wsporniki z rygli DSD i podpór pionujących E oraz poszyte belkami drewnianymi VM. Deskowanie żelbetowej płyty dolnej w obrębie filarów ULMA zaprojektowała jako ruszt z belek VM, a dostęp do każdego obszaru roboczego zapewniała indywidualnie zaprojektowana schodnia BRIO.