Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Most Lecha, Poznań, Polska

Systemy DSD i Enkoform na realizacji tej kluczowej dla Poznania inwestycji.
7000 m3 betonu oraz 2500 ton stali do realizacji tego trójprzęsłowego mostu.

Opis inwestycji

Inwestycja szacowana na 53 mln złotych ma za zadanie poprawę komunikacji w Poznaniu w ciągu drogi krajowej nr 92. Obejmowała budowę trójprzęsłowego mostu o długości 236 metrów, który powstał z uwagi na zły stan techniczny poprzedniej konstrukcji. Nową nitkę od starszego obiektu odróżnia brak podpór w nurcie rzeki. Do realizacji projektu, we współpracy z generalnym wykonawcą, ULMA zaprojektowała i dostarczyła optymalne rozwiązania w zakresie deskowań i rusztowań.

Rozwiązania ULMA

Realizacja fundamentów, podpór pośrednich oraz przyczółków była możliwa dzięki deskowaniu ramowemu ORMA. Deskowanie podpór pośrednich podzielone zostało na dwa etapy – trzon oraz oczep. Deskowanie trzonu filara umożliwiły płyty ORMA oraz wybitki, które profilowały krzywiznę filara. Deskowanie oczepu stanowił zaś ruszt z belek drewnianych VM i podpór stropowych EP.

Deskowanie mostu zaprojektowano na bazie systemów DSD oraz ENKOFORM. Między stalowymi dźwigarami konstrukcji obiektu do deskowania płyty górnej wykorzystano ruszt z belek VM, które zostały podwieszone do spawanych do górnej półki dźwigarów blach przy użyciu ściągów DW15. Poza dźwigarami deskowanie płyty górnej wykonano z wykorzystaniem wsporników z rygli DSD oraz podpór pionujących E, ze stanowiącymi poszycie drewnianymi belkami VM. W obrębie filarów do deskowania żelbetowej płyty dolnej wykorzystano ruszt z belek drewnianych VM, podwieszonych przy użyciu ściągów DW15 do blach spawanych do półki dolnej dźwigarów. Dźwigarki i zamki podciągu użyto do wykonania obstawki płyty dolnej. Dostęp do każdego z obszarów deskowania był możliwy dzięki indywidualnie zaprojektowanej schodni modułowej BRIO.