Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Nowe obiekty wykonywane metodą nawisową i nasuwania podłużnego na S19

2025-12-11
Realizowany na Podkarpaciu odcinek drogi ekspresowej S19 Babica–Jawornik, o długości ok. 11,6 km, to kluczowy fragment korytarza Via Carpatia i jedna z najbardziej wymagających inwestycji drogowych w Polsce. Ze względu na trudne warunki terenowe w ramach jej realizacji powstaje wiele wymagających obiektów inżynieryjnych, w tym ES-17, ES-19, ES-22.1, ES-22.2 oraz ES-24, do których budowy rozwiązania oparte na technologii nasuwania podłużnego oraz metodzie nawisowej dostarcza firma ULMA, a generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Intercor.

Ustrój nośny obiektu ES-24 wykonywany jest metodą nawisową z wykorzystaniem wózków CVS, które zostały zawieszone nad podporami P2, P3 i P4. Budowa wózków opiera się na niezwykle uniwersalnym systemie MK, dzięki czemu można je dostosować do każdego kształtu i rozmiaru segmentów. Do wykonania ustroju nośnego w części nawisowej przygotowano 6 wózków CVS. Konstrukcja wózka składa się z deskowania płyty dennej opartego na belkach głównych DUPN500, spiętych kratownicami MK. Całość wózka obsługiwana jest za pomocą pompy hydraulicznej FPT, która obsługuje siłowniki do podnoszenia, poziomowania i przesuwania wózka. Gotowy wózek umożliwiał realizację jednego segmentu w czasie 7 dni. Na uwagę zasługują także filary o wysokości 29,5 m, które zostały podzielone na starter o wysokości 13,5 m, wykonany w jednym etapie, oraz cztery takty na konsolach przestawnych BMK. W podobny sposób wykonano 27-metrowe filary tymczasowe o przekroju skrzynkowym, wykorzystując wewnątrz filarów pomosty zapadkowe KSP.

Obiekty ES-17, ES-19 oraz ES-22.1 i ES-22.2 realizowane są zastosowaniem technologii nasuwania podłużnego, w zakresie której ULMA również posiada wieloletnie doświadczenie. Dzięki wykorzystaniu systemu ENKOFORM HMK oraz hydrauliki ułatwiającej szybkie rozdeskowanie, możliwe jest precyzyjne i bezpieczne wykonywanie kolejnych segmentów ustroju nośnego. To rozwiązanie doskonale sprawdza się przy obiektach o dużych rozpiętościach, jak ponad 320-metrowa estakada ES-22.1, z przęsłami o rozpiętości 60 m między podporami.

W ramach realizacji odcinka Ba­bica–Jawornik realizowanych jest tak­że wiele obiektów, których ustroje no­śne wykonywane są z zastosowaniem podparcia stacjonarnego. Wśród nich warto wymienić WD-14 czy WD-23, w przypadku których firma ULMA do­starcza system wież T-60 do podpar­cia elementów systemu ENKOFORM HMK.