Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Kolejny etap prac na budowie najdłuższej estakady w Małopolsce

2025-05-29
W ramach realizacji estakady ES-201, która powstaje w ciągu drogi ekspresowej S7 na odcinku Widoma – Kraków Nowa Huta, ULMA dostarcza rozwiązania do realizacji fundamentów, filarów i przyczółków oraz kompleksowo części najazdowej estakady wraz z ustrojem nośnym od strony Północnej Obwodnicy Krakowa (M1L4). Obecnie systemy ULMA wykorzystywane są także m.in. w związku z budową obiektu M1L02, który ma na celu bezkolizyjne przeprowadzenie ruchu w ciągu łącznicy wjazdowej z centrum Krakowa na węźle Mistrzejowice l, w kierunku Warszawy.

Deskowanie ustroju nośnego obiektu zaprojektowano w systemie dźwigarkowym MK z rusztem górnym z dźwigarków VM, ułożonych wzdłuż belki ustroju nośnego, oraz rusztem dolnym z ram wykonanych z rygli stalowych MK. Belki i rygle zostały połączone za pomocą klamer. Do podparcia segmentów montażowych wykorzystano wieże systemu T-60, natomiast do deskowania poprzecznic posłużyły poszyte sklejką ruszty z belek VM oraz rygli MK.

Dodatkowo nad lustrem wody zaprojektowano dwie bramki z kratownic H-33 o rozpiętości 18 m i 24 m. System kratownic H-33 został zaprojektowany do przenoszenia dużych obciążeń, cechuje go także prosty montaż oraz modułowa budowa pozwalająca na dopasowanie do dowolnych wymagań projektowych. Montaż kratownic zaprojektowano w tandemach o szerokości 1 m i 0,5 m. Pod jedną belką przewidziano 2 tandemy dla bramki 18 m oraz 3 tandemy dla bramki 24 m. Kratownice oparte są na belkach stalowych HEB 400, podpartych wieżami MK 360.