Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Deskowania ULMA na budowie Trasy Łagiewnickiej w Krakowie

2019-10-18
W Krakowie trwa budowa Trasy Łagiewnickiej, która będzie częścią trzeciej obwodnicy Krakowa i połączy Kurdwanów z okolicami Zakrzówka. Przebiegać będzie ona tuż obok sanktuarium w Łagiewnikach, przetnie zakopiankę oraz Ruczaj.

W ramach inwestycji powstanie również nowa linia tramwajowa, o długości 2,3 km. Łącznie trasa będzie liczyć 3,5 km, z czego około 2 km poprowadzono w tunelach (sześć tuneli drogowych i jeden tramwajowy). Inwestycja ma na celu przede wszystkim przekierowanie ruchu z centrum miasta, zwłaszcza z Alei Trzech Wieszczów. Wartość całej inwestycji to około 800 mln złotych. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Budimex, a ULMA Construccion Polska dostarczyła kompleksowe rozwiązania z zakresu deskowań na tę budowę.

Most M-11A będzie przeprowadzał trasę główną, linię tramwajową i ścieżkę rowerową nad rzeką Wilgą. Obiekt został zaprojektowany jako jednonawowa konstrukcja żelbetowa podzielona na trzy sekcje: środkową w postaci prefabrykowanych łuków opartych na żelbetowych ścianach monolitycznych oraz sekcje skrajne w formie monolitycznych sklepień połączonych z żelbetowymi ścianami podporowymi.

Podczas realizacji fundamentów i ścian podporowych doskonale sprawdził się system ramowy PRIMO. Niezwykle uniwersalny system MK posłużył natomiast do realizacji ustroju nośnego obiektu. Ramy konstrukcji nośnej deskowania, w układzie prostopadłym do osi obiektu, zaprojektowano z podpór pionujących E oraz rygli MK-120 połączonych przegubowo półzłączami MK. Po stronie zewnętrznej, w dolnej części łuku, zastosowano deskowanie zamykające w postaci paneli z rygli MK i belek VM20.

Realizacja obiektu była utrudniona ze względu na niekorzystne warunki terenowe oraz skos obiektu wynoszący 41,1˚.