Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Estakada E1 w ciągu drogi ekspresowej S19, Polska

Do wykonania 11-metrowych filarów zastosowano deskowanie dźwigarkowe ENKOFORM VMK, zaprojektowane pod wymagane parcie betonu.
Oferowana przez firmę ULMA technologia umożliwia rozdeskowanie oraz ponowne zamknięcie w jednym cyklu roboczym deskowania płyty dennej, zewnętrznego środników oraz wsporników.

Opis inwestycji

Na trasie S19 na odcinku od węzła Świlcza (DK 4) do węzła Rzeszów Południe (Kielanówka) - powstaje estakada E-1 o długości 476 m. Prosty w rzucie poziomym obiekt ma spadek wielkości 0,8% w kierunku podłużnym. Ustrój nośny estakady zaprojektowano jako przekroje skrzynkowe o szerokości przeszło 11,0 m i wysokości 3,5 m. Realizacje podzielono na 17 etapów o trzech różnych długościach: 14 m, 24 m oraz dominującej - 30 m. Układ siłowników opartych o przyczółek naciąga ustrój nośny na wykonane wcześniej filary w 30-centymetrowych skokach. Zamocowanie prętów naciągających do ustroju nośnego zostało zrealizowane za pomocą "orczyków" umieszczonych w otworach w płycie jezdnej i dennej.

Rozwiązania ULMA

Stanowisko prefabrykacji dźwigara o długości 30 m zaprojektowano na bazie systemu uniwersalnego MK. Oferowana przez firmę ULMA technologia z zastosowaniem układu hydraulicznego umożliwia  rozdeskowanie oraz ponowne zamknięcie w jednym cyklu roboczym deskowania całego segmentu, obejmującego deskowanie płyty dennej, zewnętrzne środników oraz wsporników. W metodzie tej istotnymi elementami są dwa współpracujące ze sobą detale: element rozformowujący N oraz ślizg płaski N, które umożliwiają łatwe i bezpieczne odspojenie (opuszczenie) całej konstrukcji deskowania zewnętrznego na długości około 30 mb (co odpowiada 700 m2 szalunku) oraz ponowne ustawienie go na pozycji betonowania.
Panele deskowania wewnętrznego, zaprojektowane w systemie ENKOFORM VMK, są każdorazowo demontowane przy użyciu dźwigu i przenoszone na pole odkładcze.
Do realizacji płyty górnej zaprojektowano deskowanie stolikowe przejezdne, wykonane na bazie rygli MK-120 i belek drewnianych VM oraz podpór pionujących typu E. Transport stolików wykonywany jest za pomocą wózków VR. Rozwiązanie pozwala na realizację 30 metrów bieżących płyty w ciągu 7 dni.
Podpory pośrednie o wysokości 12 m zrealizowano przy wykorzystaniu deskowania dźwigarkowego ENKOFORM VMK. Bezpieczną obsługe prac podczas ich wznoszenia oraz całego procesu nasuwania zagwarantowało zastosowanie pomostów uniwersalnych oraz schodni BRIO.