Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

24-metrowe kratownice H-33 na budowie mostu w Ostrowcu Świętokrzyskim

2024-01-09
W Ostrowcu Świętokrzyskim, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 754, powstaje jednoprzęsłowy, podwieszany most, o łącznej długości 97 m. W ramach inwestycji przewidziany jest także pylon, o wysokości 27 metrów. Generalnym wykonawcą projektu jest firma Mota-Engil Central Europe, a ULMA Construccion Polska dostarczyła kompleksowe rozwiązania z zakresu deskowań i rusztowań na tę budowę.

Najważniejszym elementem projektu deskowania ustroju nośnego jest bramka technologiczna nad rzeką Kamienną. Została ona zaprojektowana z dźwigarów kratownicowych systemu H-33 o rozpiętości 24m. Bramka składa się z 22 kratownic połączonych w 11 tandemów. System H-33 został zaprojektowany do przenoszenia dużych obciążeń, doskonale sprawdza się przy wykonywaniu wiaduktów i mostów o dużych rozpiętościach. Budowa mostu na rzece Kamiennej w Ostrowcu Świętokrzyskim to 5 realizacja w Polsce, z wykorzystaniem kratownic H-33.

Podparcie bramki zaprojektowano częściowo na przeznaczonych do rozbiórki betonowych podporach starego mostu, a częściowo na uprzednio przygotowanej ławie fundamentowej. Podparcie kratownic usytuowane jest pod kątem 58° do osi obiektu. Kratownice opierają się na belce oczepowej HEB450 ułożonej na podnośnikach klinowych Tytan 1000. Z kolei podnośniki posadowione są na dolnej belce HEB320. Podparcie dolnej belki oczepowej z poziomu podpory starego mostu zaprojektowano z belek HEB320 i przekładek DHEB160, natomiast podparcie z poziomu tymczasowej ławy fundamentowej zaprojektowano w postaci klatek podporowych systemu TS40 stężonych poziomo rurami stalowymi.