Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Hanza Tower w Szczecinie, Polska

System samowznoszący RKS oraz osłony przeciwwiatrowe HWS podczas realizacji jednego z najwyższych budynków Szczecina.
Bezpieczna praca na znacznych wysokościach dzięki systemowi osłon przeciwwiatrowych HWS.

Opis Inwestycji

W centrum Szczecina firma J.W. Construction realizuje wieżowiec Hanza Tower - wielofunkcyjny budynek, składający się z dwóch części. Część wyższa o wysokości prawie 100 metrów liczy 30 kondygnacji, z czego 4 to kondygnacje podziemne. Pierwsze pięć pięter zajmą lokale handlowo-usługowe, na pozostałych znajdzie się ok. 500 luksusowych apartamentów. Na szczycie budynku, nad 26 kondygnacją, powstanie taras widokowy, z którego będzie można podziwiać panoramę miasta. Firma ULMA Construccion Polska S.A. dostarczyła kompleksowe rozwiązania dla realizacji tego budynku.

Rozwiązania ULMA

Podczas realizacji inwestycji zastosowano system osłon przeciwwiatrowych HWS. Do zabezpieczenia krawędzi stropów na obwodzie części wyższej budynku użyto przeszło trzydzieści segmentów osłon o wysokościach ok 9.60 m i szerokościach dochodzących do 5,40 m. Wysokości elementów pozwala zabezpieczenie łącznie trzech kondygnacji wykonywanego obiektu, kondygnacji na której aktualnie prowadzone są prace szalunkowe i zbrojarskie oraz dwóch poprzednio wykonanych. Rozwiązanie gwarantuje bezpieczeństwo i duży komfort pracy na znacznych wysokościach, gdzie często mają miejsce duże porywy wiatru. Poszczególne segmenty przestawiane są na kolejne kondygnacje za pomocą mobilnego systemu hydraulicznego. System hydrauliczny składa się z lekkiej, przejezdnej pompy oraz zestawu przenośnych siłowników. Możliwość przenoszenia hydrauliki pozwala na ograniczenie kosztów związanych z wynajmem sprzętu, przy jednoczesnym mniejszym wykorzystaniu dźwigu na budowie. Na budynku zastosowano trzy rodzaje segmentów: standardowy, komunikacyjny oraz transportowy. Na segmencie komunikacyjnym ustawiono schodnię rusztowaniową BRIO, co pozwoliło na swobodne przemieszczanie się pracowników na wyższe kondygnacje, gdzie nie docierała winda elewacyjna. Segmenty transportowe to elementy wyposażone w wysuwnice służące do odkładania zdemontowanego sprzętu, który ma trafić na kolejne kondygnacje. W przypadku realizacji wieżowca Hanza Tower przenoszone było deskowanie panelowe CC-4, rozwiązanie, którego budowa opiera się głowicy opadowej. Dla obsługi deskowań ścian zewnętrznych trzonu zaprojektowano pomosty samowznoszące typu RKS podnoszone za pomocą tej samej pompy, która stosowana jest do osłon przeciwwiatrowych. Charakterystycznym elementem żelbetowym konstrukcji budynku są słupy skośne przenikające się ze słupami pionowymi. Do wykonania tych elementów zaprojektowano indywidualne startery oraz płyty trapezowe na bazie profilu PRIMO. Stropy wykonano za pomocą deskowania stropowego CC-4.