Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Kompleks "Forum Gdańsk", Polska

Na budowie tunelu kolejowego pod budynkiem pracowało 14 blachownic TAC-1200 o długości 12 m oraz kilka typów kratownic MK o długości od 15 do 33 m.
Pod budynkami kompleksu przebiega tunel kolejowy o długości 400 m i szerokości 26 m.

Opis inwestycji

W ramach projektu rewitalizacji Targu Siennego i Targu Rakowego, na powierzchni ok. 6 hektarów, powstaje wielofunkcyjny kompleks urbanistyczny Forum Gdańsk.  Łączny koszt inwestycji wraz z rozwiązaniami komunikacyjnymi wyniesie 800 mln złotych. Oprócz galerii handlowej, w osobnym budynku zaplanowano Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańsk, nad torami - wielopoziomowy parking, a nad nim -  nowoczesne powierzchnie biurowe. W środku inwestycji przepływać będzie kanał Raduni, zabudowany przeszklonym dachem na wysokości 17 m.

Inwestorem projektu jest firma Multi Development, natomiast generalnym wykonawcą - Warbud SA. Od sierpnia 2015 roku ULMA obsługuje kompleksowo tę budowę w zakresie projektu i dostaw technologii deskowań i rusztowań. 

Rozwiązania ULMA

Realizację inwestycji rozpoczęto od budowy tunelu kolejowego o szerokości 26 m i długości około 400 m. Ściany boczne tunelu wzniesiono w deskowaniu ramowym ORMA, wyposażonym w  systemowe pomosty robocze. Szczególne wyzwanie stanowiło wykonanie płyty żelbetowej przykrywającej torowisko linii PKP i SKM, ze względu na konieczność dostosowania rytmu budowy do ciągłego ruchu pociągów. Wszelkie prace montażowe odbywały się nocą, przy ruchu wstrzymanym na około 3 godziny. Na potrzeby realizacji płyty górnej tunelu ULMA dostarczyła 14 blachownic TAC 1200 o długości 12 m oraz kilka typów kratownic MK o długości w zakresie od 15 do 33 m i dwóch wysokościach: 3 oraz 6 m. Oprócz kratownic stacjonarnych na budowie pracowały również 30 - metrowe kratownice przejezdne o wysokości 6 m. Blaty deskowania płyty podwieszono do struktur kratownic i blachownic za pomocą ściągów DW oraz zaprojektowano w taki sposób, aby można było opuszczać deskowanie pomiędzy liniami trakcji. Ruszt blatów wykonano na bazie  rygli MK i dźwigarów drewnianych VM20. Elementy prefabrykowane ustawiono na istniejących ścianach za pomocą stalowych stołków. Do obsługi stołków i kratownic zaprojektowano specjalne pomosty robocze BHP z wykorzystaniem rygli MK, dźwigarów drewnianych VM20, podpór typu E i systemowych słupków poręczy VR.

Przez cały okres realizacji inwestycji istotne utrudnienie dla organizacji budowy oraz montażu deskowania stanowi krótki czas przeznaczony na prace monterskie i ciesielskie, prowadzone bezpośrednio na torach. Ich sprawny przebieg umożliwiały platformy robocze oraz schodnie BRIO.

Poza obsługą przykrycia torowiska ULMA dostarczała także deskowania na dwa 5-przęsłowe wiadukty. Przęsła skrajne, tj. w osiach 1-2 i 5-6, realizowane były przy użyciu wież podporowych T-60. Przęsła wewnętrzne zaprojektowano z prefabrykowanych belek typu „Kujan”.