Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Most Grota-Roweckiego w Warszawie, Polska

Skomplikowana podwieszana konstrukcja z rusztowań do prac modernizacyjnych
W Warszawie trwają prace związane z modernizacją mostu im. gen. S. Grota-Roweckiego.

Opis inwestycji

W Warszawie trwają prace związane z modernizacją mostu im. gen. S. Grota-Roweckiego. Na potrzeby tych prac (m. in. piaskowanie i malowanie konstrukcji, prace spawalnicze, sprężanie mostu oraz poszerzenie jezdni) podwykonawca (B7 Sp. z o.o.) zlecił firmie ULMA zaprojektowanie i dostarczenie rusztowania składającego się z dwóch części: rusztowania zewnętrznego oraz platformy podwieszanej do konstrukcji mostu od spodu przęsła.

Rozwiązania ULMA

Rusztowanie zewnętrzne wykonano w systemie BRIO, a jego poszczególne moduły zostały podwieszone do konstrukcji mostu za pomocą kombinacji rur i złączy. Dolną część rusztowania zamocowano do blachownicy mostu za pomocą elementu z blachy grubości 10 mm, zaprojektowanego na potrzeby tej inwestycji, natomiast przestrzeń między blachami wypełniono sklejką zapewniającą odpowiednią geometrię złącza. Górną część rusztowania usztywniono za pomocą układu rur zamocowanych do wsporników mostu. Stabilizację dolnej części zrealizowano za pomocą zastrzału (rura 48,3 x 3,2) mocowanego do dolnej konstrukcji mostu. W przęsłach nurtowych do montażu rusztowania wykorzystano otwory w blachach poszycia mostu. Przez otwory zostały przepuszczone ściągi, zabezpieczone pomocą nakrętek D75. Na ściągi nałożono słupki rusztowania, do których przymocowano dźwigary, a na nich ułożono podesty. W kierunku podłużnym rusztowanie usztywniono za pomocą stężeń systemowych.

Drugą część rusztowania stanowi platforma podwieszona do konstrukcji mostu od spodu przęsła. Podwieszenie zaprojektowano ze ściągów DW15, nakrętek D75 oraz rolek przesuwających się po dolnych półkach dwuteownika. W warunkach eksploatacji dwuteownik IPE330 pełni rolę belki jezdnej wózka remontowego. Konstrukcję platformy wykonano z rygli MK, na których ułożono belki HT, będące podparciem dla sklejki antypoślizgowej. W celu zapewnienia komunikacji i szczelności pomiędzy platformą oraz rusztowaniem zewnętrznym, krawędzie platformy rozbudowano za pomocą elementów rusztowania modułowego BRIO.

W ramach współpracy z firmą Modzelewski & Rodek, ULMA dostarcza ponadto deskowania do budowy obiektów inżynierskich, zlokalizowanych na trasach dojazdowych do mostu: czteroprzęsłowej, łukowej estakady (obiekt nr 29T), dwóch wiaduktów (27T i 28T) oraz jednego tunelu drogowego, przebiegającego pod ul. Armii Krajowej (32T).