Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Hudson Yards, Nowy Jork, USA

Innowacyjnaofertasystemów deskowań
Ponad 270 m wysokości i 157 935 m² powierzchni rozmieszczonej na 47 kondygnacjach - to pochylający się nad miastem wieżowiec „Tower C”.

Opis inwestycji

Ponad 270 m wysokości i 157 935 m2 powierzchni rozmieszczonej na 47 zróżnicowanych pod względem wysokości kondygnacjach czyli pochylający się nad miastem wieżowiec „Tower C” to tylko jeden z elementów najambitniejszego, od blisko dwudziestu lat, planu zagospodarowania przestrzennego Big Apple.

Projekt Hudson Yards – realizowany na 10,5 hektarach kompleks pięciu drapaczy chmur, budynków mieszkalnych, parku i placu miejskiego, zakładający również przebudowę sieci metra  – ma w zamyśle stać się swoistym miastem w mieście.

Na zlecenie spółki Tutor Perini, należącej do czołówki firm budowlanych w USA, ULMA dostarcza rozwiązania do wzniesienia trzonu budynku o wymiarach 38 m x 17 m, mieszczącego 4 szachty windowe.

Rozwiązanie ULMA

Prace ruszyły w 2013 roku.Do budowy obiektu, zamiast tradycyjnej dla metropolii stali, wykorzystywane są tu konstrukcje betonowe.

Projekt deskowań zakłada zastosowanie systemu samowznoszącego ATR, współpracującego z deskowaniem ramowym MEGAFORM i bazującego na strukturach MK, zmontowanych wcześniej częściowo w magazynie ULMA w New Jersey.

Sześć pierwszych kondygnacji, charakteryzujących się znaczną wysokością, wzniesiono w taktach ośmiometrowych,  System samowznoszący ATR na budowie imponującej „Tower C”  z zastosowaniem nadstawek.

Kolejne niższe kondygnacje są realizowane w taktach o wysokości 4,12 m, w cyklach pięciodniowych.  Zgodnie z życzeniem klienta, budowa trzonu budynku i pełnego stropu kondygnacji ma postępować jednocześnie.

W tym celu wewnątrz szachtów windowych pozostawiono otwory technologiczne, które pozwoliły na podniesienie masztów i wsporników systemu samowznoszącego ATR po wykonaniu stropu.

Taka organizacja pracy wymagała zaprojektowania czterech różnych asymetrycznych struktur MK, dodatkowo stężonych w celu równomiernego przekazywania obciążeń.

Na konstrukcji systemu ATR zaprojektowano pomost służący zarówno do prowadzenia prac, jak i do składowania materiału.  Zewnętrzna część pomostu stanowi strefę robót, natomiast w jego centralnej części są gromadzone deskowania, elementy zbrojarskie i inne materiały.

Przyjęte rozwiązanie pozwala na lepszą organizację pracy żurawia.  Hudson Yards stanowi kolejny projekt wieżowca realizowanego z zastosowaniem technologii ULMA na wymagającym rynku północnoamerykańskim i potwierdza potencjał spółki,  jako dostawcy innowacyjnych rozwiązań dla budynków wysokich.